גפני נגד כחלון: "לא נהיה חותמת גומי של האוצר"

    באתי לדיון הזה בנפש חפצה, אך מתברר שיש צורך לבחון שינויים מהותיים. מתברר שזה אפיק לעשירים ואין בחוק הזה דבר מוגדר אלא 'חוק מסגרת' בלבד ושר האוצר יקבע בצו את כל הכללים, גובה הסכום, פרקי זמן וכד', אמנם באישור ועדת הכספים ויעבור בתקנות אך לא בגוף החוק
    איתי גדסי No Comments on גפני נגד כחלון: "לא נהיה חותמת גומי של האוצר"

    בצעד חסר תקדים החזיר גפני הצעת חוק של האוצר ליצירת קופת גמל להשקעה לוועדת הכנסת, כי לא מוכן לדון בה ללא האפשרות לבצע בה שינויים • גפני: "אם האוצר רוצה להעבירה כפי שהיא, שהדיון בה יעבור לוועדה אחרת"

    צילום: Isaac Harari/Flash90
    באתי לדיון הזה בנפש חפצה, אך מתברר שיש צורך לבחון שינויים מהותיים. מתברר שזה אפיק לעשירים ואין בחוק הזה דבר מוגדר אלא 'חוק מסגרת' בלבד ושר האוצר יקבע בצו את כל הכללים, גובה הסכום, פרקי זמן וכד', אמנם באישור ועדת הכספים ויעבור בתקנות אך לא בגוף החוק
    9:08
    05.05.24
    מוטי הלפרין No Comments on עוד השבוע: הממשלה תפרסם את תזכיר חוק הגיוס הדרמטי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דרמה בוועדת הכספים. באופן חסר תקדים הודיע היום (ב'), יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי הוא מחזיר את הדיון בהצעת חוק ממשלתית של האוצר לוועדת הכנסת, "על-מנת שזו תעבירה לוועדה אחרת בכנסת, שאולי תהיה מוכנה לאשר אותה ללא דיון אמיתי וללא בחינת שינויים משמעותיים שנדרשים בה לדעת גורמים מקצועיים ולדעת רבים מקרב חברי הכנסת". ההצעה שגפני דחה את הדיון בה, היא הצעת חוק שנועדה לייצר אפיק השקעה חדש עבור הציבור; 'קופת גמל להשקעה'. בדיון שהיה הפעם הראשונה שבה הוועדה דנה בהצעת החוק, עלו טענות קשות כנגד ההצעה, לרבות ע"י רשות ניירות ערך וחברי כנסת, שטען שההצעה כפי שהיא תפגע קשות במסחר בבורסה. גפני: "הצעת החוק מחייבת שינויים משמעותיים לטובת המשק. אם האוצר רוצה להעבירה כפי שהיא, שהדיון בה יעבור לוועדה אחרת. ועדת הכספים בראשותי לא תהיה חותמת גומי של האוצר".

    בדיון התעוררו חילוקי דעות מהותיים גם בתוך הממשלה, בין יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שמתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית ושטוען כי "החוק ייפגע במסחר בבורסה", לבין נציגי האוצר, לרבות סגן שר האוצר, יצחק כהן, שטענו, כי "מדובר באפיק השקעה נוסף עבור הציבור". פרופ' האוזר: "ההצעה טובה אך נדרשים שינויים, כי היא לא שוויונית ותאפשר למי שינהלו את קופות הגמל להשקעה יתרון שלא ניתן למנהלי קרנות נאמנות, בדמות דחיית מס על רווחי הון וכן פטור מלא במקרה שהחוסך ייבחר למשוך רק בגיל פרישה ולקבל קצבה חודשית במקביל לפנסיה. החוק כפי שהוא, יגביר את הריכוזיות. מאות מיליארדים יעברו מקרנות הנאמנות לקופות הגמל, כי יש לה עדיפות מוחלטת בעוד קרנות נאמנות הן אפיק חשוב לחיסכון לטווח קצר והן תורמות פי- 4 למסחר בבורסה. יש להגביל את קופת הגמל ל- 6 שנים ואת הסכום המרבי להפקדה ל- 25 אלף ש"ח. הנוסח הנוכחי ייטיב דווקא עם אוכלוסיות חזקות, כי למי יש 100 אלף ש"ח פנויים לשים בצד לשנים?! דווקא אנשים אמידים ייהנו מהטבת המס. היום 7 בתי השקעות מנהלים 40% מכספי הציבור אך בעוד 3-4 שנים נקים 'ועדת בכר' אחרי שהם יהיו עם 70% מכספי הציבור, בניגוד לכוונה להגביר את התחרות".

    סגן שר האוצר, יצחק כהן אמר "יש כאן פוטנציאל של 480 מיליארד ש"ח שנמצאים בבנקים בפיקדונות של הציבור שמחפש אפיק טוב יותר וסופסוף הגיע מכשיר שכולם רוצים בו. אז יש חששות ומזהירים שהמכשיר הזה ייצר אסון עבור קרנות הנאמנות, אך כמו בעבר שקרה בדיוק ההיפך כך יקרה גם כאן". כהן ציין בהומור, כי "בטרם הופעת המכונית פרחה לה תעשיית הסוסים, לרבות בעלי המלאכה שהיו קשורים בה ואז הופיעה תעשייה חדשה, תעשיית המכוניות וטענו שהורסים את תעשיית הסוסים. אבל המציאות היא שהציבור המתין למכונית וכולם נהרו אליה. כך גם בשוק ההון. אם חוששים שהמכשיר כל-כך ייטיב עם הציבור שכולם יינהרו אליו, אזי שהבורסה תשתפר וגם החברות שיציגו מוצרים טובים יותר. זה מכשיר מצויין שלא ייצר ריכוזיות".

    יו"ר הוועדה גפני סיכם: "באתי לדיון הזה בנפש חפצה, אך מתברר שיש צורך לבחון שינויים מהותיים. מתברר שזה אפיק לעשירים ואין בחוק הזה דבר מוגדר אלא 'חוק מסגרת' בלבד ושר האוצר יקבע בצו את כל הכללים, גובה הסכום, פרקי זמן וכד', אמנם באישור ועדת הכספים ויעבור בתקנות אך לא בגוף החוק. אינני מוכן להיות חותמת גומי ולהוציא מוועדת הכספים חוק לא מבושל דיו, שיש בו סיכונים לפגיעה בשוק ההון ובאיזונים הנכונים שבו ושייטיב בעיקר עם עשירים. על-כן, אני מחזיר את החוק לוועדת הכנסת, כך שאם ירצו יעבירו את החוק לוועדה אחרת, שכפי שנראה תאשר את החוק ככתבו וכלשונו".

    כזכור, ח"כ גפני זועם על משרד האוצר עוד לפני הדיון הנוכחי, ודרש להעביר לועדת הכספים את הדיון על הצעת החוק להקמת רשות פיננסית עצמאית, אך למרות רצונו, החוק הועבר לוועדת הרפורמות, כאשר יו"ר ועדת הרפורמות הוא ח"כ אלי כהן ממפלגת כולנו.



    0 תגובות